Co potřebuje školní knihovník? Kurz Minima pro školní knihovny
V časopise Úhor z roku 1925 Frank Wenig, spisovatel, mimo jiné autor divadelních her Spejbla a Hurvínka, novinář, a hlavně učitel a školní knihovník v článku nazvaném O školní knihovny shrnuje, co je třeba napravit, aby žákovské knihovny mohly plnit všechny funkce, které nová moderní republika očekává. Jeden ze tří nejdůležitějších problémů, které shledává je nedostatečná možnost odborného vzdělání školního knihovníka. Navrhuje, že než bude připravena plnohodnotná možnost vyššího vzdělání, mohou prozatím vzniklý nedostatek na přechodnou dobu vyplnit kurzy pro školní knihovníky.
Nevím, zda mám mít radost, či zda je to vlastně smutné, ale přesně po sto letech máme konečně k dispozici kurz knihovnických dovedností pro pracovníky školních knihoven základních a středních škol.
Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského od tohoto roku poskytuje dvakrát ročně možnost absolvovat kurz s názvem Minimum pro školní knihovny. Cílem kurzu je poskytnout pracovníkům knihoven základních a středních škol bez knihovnického vzdělání základní odborné znalosti, které pro práci ve školní knihovně potřebují. Doporučujeme jej také všem pracovníkům škol, které připravují revitalizaci či modernizaci školní knihovny.
Obsah kurzu vychází z Doporučení MŠMT k činnosti a funkci školní knihovny na základních a středních školách, které je platné od září roku 2023 a na jehož přípravě se podílelo i Centrum pro školní knihovny, Pedagogické knihovny J. A. Komenského. Doporučení formuluje základní standardy pro školní knihovny v oblasti budování fondu, přístupnosti, ale i poslání a roli školní knihovny či náplň práce pracovníka školní knihovny. Tyto standardy vycházení z mezinárodních standardů IFLA/UNESCO pro školní knihovny a byly také jedním z odrazových můstků pro plánování kurzu Minima pro školní knihovny.
Kurz trvá 6 týdnů a probíhá kombinovanou formou, je rozčleněn na 5 modulů v online prostředí a závěrečného dvoudenního prezenčního kurzu, který proběhne v Pedagogické knihovně J. A. Komenského v Jeruzalémské ulici 12 v Praze. Každý modul se zabývá určitou knihovnickou činností, evidencí a katalogizací fondu, oblastí služeb nebo třeba otázkou legislativy, knihovnických organizací či rozvoji knižní a čtenářské kultury školy.
Absolvovat kurz trvá šest týdnů, kdy probíhá online, v závěru ještě účastníci prochází dvoudenním prezenčním setkáním. Kurz Pedagogické knihovny připravuje dvakrát ročně v jarním a podzimním turnusu. Vzhledem k náročnosti kurzu a snaze o maximální individuální péči o každého účastníka je kapacita kurzu omezena na deset frekventantů. Obsah kurzu připravily a vedou odborné knihovnice a metodičky Pedagogické knihovny J. A. Komenského, garantem kurzu je doc. PhDr. Richard Papík, Ph.D.
První pilotní kurz proběhl v březnu a dubnu tohoto roku a podzimní turnus bude spuštěn tento podzim 13. října. Přihlásit se do kurzu je možné na stránkách Národního pedagogického muzea a knihovny. Kurz bychom měli, doufám, že na další stupeň, tedy vysokoškolské vzdělání pro učícího knihovníka, nebudeme muset čekat dalších sto let.
VANÍČKOVÁ MAKOSOVÁ, Edita . Co potřebuje školní knihovník? Kurz Minima pro školní knihovny. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 39(3/2025) [cit. 2025-11-01]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/co-potrebuje-skolni-knihovnik-kurz-minima-pro-skolni-knihovny
- 29 zobrazení