Přejít k hlavnímu obsahu

Projekt Knihovny.digital – knihovny jako místa podporující digitální občanství

Od letošního roku dominuje knihovnám komunikační téma digitální gramotnost, které se zaměřuje na zvyšování digitálních kompetencí a zlepšení povědomí knihovnictva i občanů o digitálních službách. Téma otevřela v roce 2024 Nadace OSF, která zorganizovala několik pracovních setkání pro knihovníky s hlubším zájmem o digitální gramotnost. Účastníci těchto setkání vytvořili základ pracovní skupiny, která se tématu průběžně systematicky věnuje. 

logo Knihovny digitalTéma digitální gramotnosti aktivně reaguje na společenskou realitu i na strategické plány a priority Evropské unie a České republiky v oblasti digitalizace a rozvoje digitálních dovedností občanů. Je to rozsáhlé téma, které v knihovnách pokrývá jak již zavedené digitální služby a dovednosti, tak i nové oblasti a kompetence, kromě jiného také agendu digitálních služeb státu (eGovernmentu). 

Evropská komise vytvořila Rámec digitálních kompetencí pro občany (DigComp), který specifikuje 21 digitálních kompetencí rozdělených do pěti kategorií. Mezi klíčovými dovednostmi najdeme mimo jiné i schopnost společenského zapojení prostřednictvím veřejných digitálních služeb a participativního občanství nebo dovednost spravovat svou digitální přítomnost a identitu. V praxi se tyto kompetence uplatní při využívání digitálních služeb státu tzv. eGovernmentu.

Digitální služby státu (eGovernment)

eGovernment představuje soubor digitálních nástrojů a služeb, které jednotlivcům i firmám zjednodušují komunikaci a vyřizování úřední agendy. Místo návštěv úřadů je možné záležitosti vyřizovat pohodlně z domova prostřednictvím internetu. Mezi klíčové pilíře eGovernmentu patří Identita občana, Portál občana, Datová schránka a eDoklady.

Identita občana slouží k jednoznačnému a bezpečnému ověření totožnosti online a je předpokladem pro využívání služeb eGovernmentu. Použití Identity občana je zdarma a k ověření totožnosti můžete využít různé přihlašovací prostředky – je možné použít bankovní identitu (ověření, kterým se přihlašujete do internetového bankovnictví) nebo si můžete založit některý ze státních přihlašovacích prostředků. Založení a správu Identity občana nejsnáze vyřídíte přes Portál identity občana https://www.identita.gov.cz/

Portál občana https://portalobcana.gov.cz/ je rozcestníkem, který po přihlášení prostřednictvím Identity občana zpřístupňuje širokou škálu online služeb veřejné správy. Je dostupný 24/7 z pohodlí domova a nabízí přístup k řadě služeb z různých oblastí veřejné správy – získáte např. informace o svých dokladech nebo o bodovém hodnocení řidiče, uvidíte přehled svých sociálních dávek nebo elektronické recepty na léky. Zároveň si do Portálu občana můžete připojit datovou schránku a získat tak bezplatnou archivaci souborů. Hlavními výhodami Portálu občana je možnost vyřídit rychle, zdarma a na jednom místě řadu služeb. Stačí připojení k internetu a počítač, tablet nebo mobilní telefon.

Datová schránka https://info.mojedatovaschranka.cz slouží k bezpečné a ověřené komunikaci s úřady a dalšími institucemi. Dá se přirovnat k e-mailové schránce, na kterou úřady posílají důležité dokumenty a která umožňuje komunikovat s veřejnou správou. Existuje několik typů datových schránek pro potřeby fyzických i právnických osob. Každý typ schránky má svá specifika a pravidla pro zřízení a používání, ale základní princip bezpečné digitální komunikace zůstává stejný. Hlavní výhodou používání datové schránky je dostupnost z jakéhokoliv místa s přístupem k internetu, úspora času a peněz nebo prokazatelnost odeslání a doručení. 

eDoklady jsou digitální verzí občanského průkazu, který je uložený prostřednictvím speciální aplikace v mobilním telefonu. Hlavním účelem je zjednodušit prokazování údajů z občanky. Nemusíte s sebou nosit fyzický průkaz – prokážete se jednoduše prostřednictvím displeje telefonu. Další výhodou je, že při ověřování nemusíte ukazovat všechny údaje na dokladu. Aplikace umožňuje sdílet jen ty informace, které jsou pro danou situaci nezbytné, např. pouze jméno a příjmení nebo bydliště. Přístup do aplikace je chráněn PINem, nebo biometrií, v případě ztráty nebo odcizení telefonu lze aplikaci eDoklady vzdáleně zablokovat.

Pilotní projekt Digitální služby státu v knihovnách

Na šíření povědomí o eGovernmentu se zaměřil pilotní projekt Digitální služby státu v knihovnách. Díky finanční podpoře Nadace OSF se v březnu a dubnu roku 2025 uskutečnily čtyři pilotní semináře v městských knihovnách v Šumperku, Hodoníně, Táboře a Varnsdorfu, kam se sjeli účastníci z různých typů knihoven z příslušných regionů. Na půldenních seminářích se podařilo proškolit 78 knihovnic a knihovníků. Účastníci získali přehled o základních digitálních službách státu a seznámili se s ukázkami jejich praktického využití v osobním i pracovním životě. Součástí vzdělávacího obsahu byly také tipy, jak pomoci čtenářům a návštěvníkům s orientací ve světě eGovernmentu, a odkazy na užitečné informační zdroje a vzdělávací materiály k tématu.

Ze zpětnovazebního dotazníku, který vyplnilo 45 respondentů, vyplývá, že seminář splnil nebo spíše splnil očekávání účastníků. Téměř 96 % odpovídajících uvedlo, že prezentované informace pro ně byly zcela nebo spíše nové a přínosné. Možnost využití získaných informací v praxi pozitivně hodnotilo 93 % dotázaných. Z hlediska obsahu účastníci označili jako nejpřínosnější představení Portálu občana a dalších služeb, jako je Identita občana, Datová schránka a Bank ID. Dále ocenili informace k ověřování eDokladů a odkazy na další možnosti vzdělávání a na relevantní zdroje, jako jsou web koncepce.knihovna.cz, portál Knihovny.cz, stránky projektů Jsem v kurzuOsveta.gov.cz, nebo Moudrá sovička.

Lektorský tým seminářů Digitální služby státu v knihovnách

Lektorský tým seminářů Digitální služby státu v knihovnách se etabloval z pracovní skupiny Digitální gramotnost v knihovnách. Skupina se schází, sdílí zkušenosti a rozvíjí své odborné znalosti v oblasti digitální gramotnosti. Členové skupiny se podílejí na definování obsahu seminářů, školí a šíří povědomí o digitálním občanství v regionech. 

Lektorování pilotních seminářů se ujalo 5 lektorů a svou aktivní účast hodnotili velmi pozitivně – ocenili možnost spolupráce včetně zkušenosti s lektorováním v tandemu, jako přínosnou zmiňovali i příležitosti sdílet osvědčené postupy přímo do menších regionálních knihoven. Pro navazující projekt Knihovny.digital – knihovny jako místa podporující digitální občanství se tým školitelů rozšířil na 12 osob a vytvořil celorepublikovou síť, do které se zapojili lektoři z knihoven napříč celou republikou – od Prostějova přes Olomouc, Brno, Plzeň, Prahu, Liberec až po Karlovy Vary. 

V rámci setkání pracovní skupiny se uskutečnilo i několik zajímavých vzdělávacích akcí. Členové absolvovali například workshop tvorby tzv. person, tedy profilů typických uživatelů a zaměstnanců knihoven nebo workshop tvorby a testování AI asistentů (chatbotů) pro pomoc s řešením problémů a navigaci k relevantním informacím. Jednu z vytvořených externích person, paní Boženu, 65letou důchodkyni, “oživil” kolega Tomáš Jandera z knihovny AV ČR s využitím chatbota ChatGPT. Díky tomu si s ní můžete popovídat, zjistit, jaké jsou její potřeby nebo jí nabídnout nějakou vzdělávací akci či pomoc s využíváním digitálních služeb státu.

Knihovny.digital – knihovny jako místa podporující digitální občanství

Projekt Knihovny.digital – knihovny jako místa podporující digitální občanství financovaný Ministerstvem kultury ČR z grantového programu VISK1 navázal na pilotní projekt a díky němu se v průběhu roku 2025 uskuteční série 18 seminářů nazvaných Digitální služby státu v knihovnách. V každém kraji proběhne ve spolupráci s krajskými knihovnami alespoň jeden specializovaný seminář poskytující ucelený přehled o digitálních službách státu. Sedm seminářů proběhlo v prvním pololetí, zbylých jedenáct seminářů bude realizováno v podzimních měsících. 

Lektoři během tříhodinového semináře představují základní služby eGovernmentu, kterými jsou Identita občana, Portál občana, Datové schránky a eDoklady. Obsah je zaměřený hlavně na praktické využití a ukázky, nechybí ucelený přehled o informačních zdrojích k tématu a praktické tipy, jak zapojit knihovny do posilování digitální gramotnosti včetně využívání eGovernmentu.

Více o projektu Knihovny.digital se dozvíte na webu koncepce.knihovna.cz/knihovny.digital, kde najdete termíny a místa seminářů, prezentaci, která shrnuje obsah, a další užitečné informace. V současné době připravujeme komunikační balíček k propagaci eGovernmentu, který bude obsahovat informační leták, banner a další grafické materiály určené k propagaci digitálních služeb státu v knihovnách. Obsah stránky je průběžně doplňován.


Zdroje:

VUORIKARI, R., KLUZER, S. a PUNIE, Y., 2022. DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Dostupné také z: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC128415

PLISKOVÁ, Kamila . Projekt Knihovny.digital – knihovny jako místa podporující digitální občanství. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 39(3/2025) [cit. 2025-11-01]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/projekt-knihovnydigital-knihovny-jako-mista-podporujici-digitalni-obcanstvi

Vaše hodnocení:
1 hlasů s průměrným hodnocením 75.